American Cookies

Cookies

Det här är bland de godaste chokladkakorna jag någonsin ätit. Krispiga utanpå och lite sega inuti. Och så kan man låta längderna ligga redo i frysen och bara baka ut så mycket som det behövs just då. Kvällsfika klart på 10 minuter liksom 🙂

Det blir en relativt stor sats av nedanstående, om jag minns rätt fick jag ca två plåtar fulla när jag bakade ut alltihop samtidigt.

Ingredienser:

  • 125 g smör
  • 1 1/2 dl socker
  • 1 1/2 dl farinsocker
  • 2 ägg
  • 2 tsk vaniljsocker
  • 3 dl vetemjöl
  • 5 dl havregryn
  • 1/2 tsk salt
  • 1 tsk bakpulver
  • 200 g mörk choklad
Blanda alla ingredienserna utom chokladen.
Hacka chokladen och blanda i.
Dela degen i fyra bitar. Rulla varje bit till längder, ca 3 cm tjocka. Linda in längderna i plastfolie och lägg i frysen en timme.
Ta ut längderna ur frysen och dela dem i bitar, ca 1 cm. Grädda i mitten av ugnen i ca 10 min i 175 grader.

 

Leave a Reply

